Webbutikens leverans villkor

I kraft fr.o.m. 6.4.2010, uppdaterad senaste 27.9.2017

 Obs! Ändring i mervärdesskatteförfarandet för samlarmynt från början av år 2016. Läs mer >

Allmänt om webbutiken

Artiklarna i webbutiken säljs av Myntverket i Finland Ab, FO-nummer 0912125-5. Vi säljer artiklarna till vuxna privatpersoner och företag i Finland och utomlands. Artiklarnas priser inkluderar moms. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna och expeditionsavgifterna.

Att beställa

Artiklarna beställs via Internet på adressen www.suomenrahapaja.fi med hjälp av varukorgen. Kunden förbinder sig i samband med beställningen att följa gällande leveransvillkor. Alla beställningar bekräftas via e-post. Att erhålla en orderbekräftelse förutsätter att man i samband med beställningen har angett en e-postadress.

Av orderbekräftelsen framgår följande:

• beställningsnummer
• av kunden angivna kontaktuppgifter
• de beställda artiklarnas namn och priser, incl. MOMS separerad.
• expeditionskostnaderna och fakturans totalbelopp
• uppskattad leveranstid och kontaktuppgifterna till Myntverket i Finlands webbutik

Om kunden har valt fel leveransavgift för beställningen, återkallas beställningen av Myntverket i Finland. Kundtjänsten kontaktar kunden och kommer överens om hur det betalda beloppet ska återbetalas samt ger anvisningar för en ny beställning.

Betalningssätt

Produkterna samt leveranskostnaderna betalas i samband med beställningen. På nätet är betalning möjlig via följande banker: Nordea, Andelsbanken, Danske Bank, Tapiola, Aktia, Nooa, Lokalandelsbankerna, Sparbankerna, Handelsbanken, S-Banken, Ålandsbanken samt kreditkort. Betalning sker via Paytrail Oyj:s webbplats.

Gottgörelser och återbetalningar till kunderna förmedlas via betalningstjänsten Paytrail. Om kunden inte vill anlita Paytrail och önskar att Myntverket i Finland återbetalar pengarna på kundens konto, uppbär vi 7 euro för denna tjänst. Summan avdras från den återbetalade summan.

Betalningar med Visa, Visa Electron eller MasterCard-kort


Om du vill betala med Visa, Visa Electron eller MasterCard-kort, är Myntverket i Finland Ab endast marknadsförare av produkterna och tjänsterna och därtill levererar det produkterna till köparen. För reklamationer ansvarar Paytrail Oyj.

Suomen Verkkomaksut Ab är försäljare av produkten vid betalningar som görs med Visa, Visa Electron eller MasterCard-kort och affären uppgörs mellan kunden och Paytrail Oyj. Alla skyldigheter i anslutning till affären är på försäljarens ansvar.

Paytrail Oyj är även betalningsmottagare.
Paytrail Oyj
FO-nummer: 2122839-7
Ohjelmakaari 10
40500 JYVÄSKYLÄ Telefon: 0207 181830

Nätbankerna

Paytrail Oyj (2122839-7) förverkligar nätbetalnings- och finansieringstjänsten tillsammans med finländska banker och kreditinstitut. Paytrail Oyj köper betalningen och redovisar den till försäljaren. För användaren fungerar tjänsten precis som traditionell nätbetalning.

Leveranstider

Vi levererar produkter varje vardag. Leveransen sänds per post och i regel inom 1─2 arbetsdagar, men senast inom fyra arbetsdagar från mottagen beställning. Om någon av de produkter du har beställt inte ännu har getts ut, kommer alla produkter i din beställning att sändas till dig per post inom fyra arbetsdagar från publiceringsdagen.

Leveranssätt och expeditionskostnader

Produkterna levereras per post med Posti eller UPS. Inhemska beställningar skickas bara med Posti. Postavgifter, förpackningskostnader och försäkringspremien ingår i fraktkostnaderna. Posti tar 7 € för frakt inom hemlandet och 20 € till andra EU-länder. UPS har ett pris som fastställs enligt land och försändelsens vikt. Läs mer om UPS sändningspriser här (pdf). 

Vid leverans utomlands, är kunden ansvarig för eventuella tullavgifter. Tullpolitiken varierar från land till land. Om nödvändigt, vänligen var i kontakt med ditt lands tullmyndigheten.

Leveransmottagning 

1. Kontrollera paketet innan leveransen kvitteras.
2. Om emballaget har skadats under leveransen ska du inte ta emot paketet, utan meddela om detta till föraren/leverantören/tjänstemannen.
3. Om du trots allt har tagit emot en leverans som har skadats, ska du inte öppna paketet utan omedelbart göra en anmälan till transportföretaget och Myntverket i Finland.

Om kunden inte mottar en leverans i Finland

Om kunden inte avhämtar sin beställning från posten och inte meddelar Myntverket i Finland om att beställningen återkallats, återsänds leveransen till Myntverket i Finland som en försändelse som inte avhämtats från posten. Därefter försöker Myntverket i Finlands kundtjänst nå kunden en gång per telefon eller e-post med de kontaktuppgifter som kunden uppgett. Kundtjänsten frågar kunden om denna vill ha sin beställning eller om den ska återkallas, varvid kunden eventuellt måste uppge sitt kontonummer för att få en återbetalning.

Om kundtjänsten når kunden och kunden vill ha beställningen på nytt, tillkommer en leveransavgift på 7 euro för den nya leveransen. Kunden betalar den som postförskott när beställningen avhämtas.

Om kundtjänsten inte når kunden, återgår den produkt som ingår i leveransen till Myntverket i Finland. Produkten kan säljas vidare till andra kunder inom 2 månader (60 dygn) från att den återsänts. Om kunden efter denna period på 2 månader kontaktar kundtjänsten och vill att beställningen sänds på nytt, kan Myntverket i Finland inte garantera att produkten är tillgänglig. Om produkten inte längre är tillgänglig, ombeds kunden uppge sitt kontonummer så att den summa som kunden betalat för produkterna kan återbetalas, med avdrag för leveransavgiften för den återsända leveransen, som inte återbetalas.

Om kunden har beställt produkter genom postförskott via Myntverket i Finlands kundtjänst och leveransen återsänds till Myntverket i Finland för att den inte avhämtats, förvaras de återsända leveranserna i leveransklart skick hos Myntverket i Finland i 2 veckor (14 dygn). Om kunden inom denna period på 2 veckor kontaktar Myntverket i Finland och vill att de produkter som beställts genom postförskott levereras på nytt, tillkommer utöver den ursprungliga leveransavgiften en leveransavgift på 7 euro för den nya leveransen. Om kunden inte kontaktar Myntverket i Finlands kundtjänst inom 2 veckor från att beställningen återsänts, återkallas beställningen. Om kunden ändå vill ha sin beställning måste beställningen göras på nytt, och Myntverket i Finland kan inte garantera tillgången till en produkt som beställts tidigare.

Läs också om leveransvillkoren för prenumerationer i prenumerationsreglerna >


Om kunden inte mottar en leverans i utlandet

Om en leverans som betalats i Myntverket i Finlands webbutik och som sänts utanför Finland inte mottas av kunden, återgår den till Myntverket i Finland och beställningen återkallas.

Myntverket i Finlands kundtjänst försöker nå kunden en gång per telefon eller e-post med de kontaktuppgifter som kunden uppgett och ber om kundens kontouppgifter för återbetalning. Från den summa som återbetalas till kunden avdras leveransavgiften för den återsända leveransen.

Om kunden ändå vill ha sin beställning måste beställningen göras på nytt, och Myntverket i Finland kan inte garantera tillgången till en produkt som beställts tidigare.

 

Bytes- och returrätt

Kunden har enligt Finlands konsumentskyddslag en ångerrätt på 14 dagar. Returrätten gäller enbart för artiklar som är oanvända och försäljbara och i originalförpackning.

Så här returnerar eller byter du artikeln i Finland:

1. Artikeln bör vara oanvänd och i originalförpackning. Du kommer väl ihåg att returnera alla delar (också äkthetsintyget).

2. Fyll i returanmälan på paketets fraktsedel och lägg den i paketet. Kom ihåg att ange din kontonummer.

3. Returnera artikeln i samma kuvert som försändelsen har anlänt i. Returneringen är avgiftsfri. Skriv på kuvertet:

Suomen Rahapaja Oy
Verkkokauppa
Asiakaspalautus
PL 100 / Suokallionkuja 4
01741 Vantaa


Så här returnerar du artikeln från annat land än Finland:


1. Artikeln bör vara oanvänd och i originalförpackning. Du kommer väl ihåg att returnera alla delar (också äkthetsintyget).

2. Fyll i returanmälan på paketets fraktsedel och lägg den i paketet. Kom ihåg att ange din kontonummer.

3. Returnera artikeln i samma kuvert som försändelsen har anlänt i. Förse kuvertet med tillräckligt returporto och skriv på kuvertet:

Mint of Finland Ltd.
Web store
Customer Return
PO Box 100 / Suokallionkuja 4
FI-01741 Vantaa
Finland

Problemsituationer under transport eller gällande defekta artiklar


Om artikeln har försvunnit under transporten, skadats eller om kunden har erhållit fel artikel, ta kontakt till vår kundtjänstnummer +358 9 8943 4343 eller per post:

Myntverket i Finland Ab
PB 100/Myrbergsgränden 4
01741 Vanda